menu

  • 2016.06.16.

Mit tegyünk a hőhullámok kedvezőtlen hatásai ellen?

Klímaváltozás – különös tekintettel a hőhullámokra – okozta káros egészségi hatások és megelőzésének lehetőségei


A ’90-es évek elején még kevéssé volt a figyelem előterében a klímaváltozás egészségkárosító hatása, azonban az 1990-es évek vége felé ez a trend megváltozott.
• A globális klímaváltozás a XXI. Század egyik legfontosabb környezeti problémája.
• A föld felszínének átlaghőmérséklete az utóbbi 25 évben 0.4 ºC-kal emelkedett
• A klímaváltozás több oldalról veszélyezteti az emberi egészséget: károsítja a környezetet, az ecoszisztémát, a gazdaságot és a társadalmat
• A klímaváltozás ezen hatásokon túl befolyásolja az élelmiszer biztonságot, megváltoztathatja a vektorok által terjesztett betegségek térbeli és időbeli előfordulásának jellemzőit, növeli az extrém időjárási helyzetek, pl. a hőhullámok gyakoriságát.

A “hőhullám” definíciója (OKK-OKI, Fővárosi ÁNTSZ, OMSZ közös projektben elvégzett vizsgálat alapján)
• A 97% gyakorisággal mért napi átlaghőmérséklet feletti átlaghőmérsékletű napok (26,6ºC). Hőhullám = 3 egymást követő napon a napi átlaghőmérséklet 26,6ºC felett

Veszélyeztetett csoportok:
Bárkinek okozhat egészségi panaszokat, kellemetlen tüneteket, rosszullétet a kánikula, de vannak különösen veszélyeztetett csoportok. Ilyenek például a
• csecsemők és a fiatal kisgyermekek,
• 65 évnél idősebbek, fogyatékosok, szívbetegségekben és magas vérnyomásban szenvedők.
• fiatalok

Hőhullám okozta káros egészségi hatások
Magas hőmérséklet okozta megbetegedések:
• bőrkiütés
• fáradtság
• görcs
• hirtelen ájulás
• kimerülés
• stroke

A legtöbb hőséggel összefüggő betegségek (kivéve a bőrkiütés és a görcs) a lényegi következményei annak, hogy különböző súlyú elégtelenségek következnek be a hőszabályozó rendszerben. Ráadásul, számos más un. prediszponáló tényező felgyorsíthatja a magas testhőmérséklet kialakulását.
Prediszponáló tényezők: kor, akklimatizálódás hiánya, dehidratáció (csökkentett tápanyag és folyadékbevitel, vizelethajtó tabletták, alkoholfogyasztás), gyógyszerszedés, mozgás hiány, túlsúly, fáradság, alváshiány, hosszú, magas intenzitású edzés, védőruha.

Megelőzés lehetőségei célcsoportonként

Csecsemők és fiatal kisgyermekek
MIT IGYUNK
• Víz, ásványvíz, tea,
• Szénsavmentes üdítők
• Paradicsomlé,
• aludtej, kefír, joghurt
• Levesek

MIT NE IGYUNK
• Kávé, alkohol tartalmú italok
• Magas koffein és cukortartalmú szénsavas üdítők
• Akinek van elektromos ventillátora, használja a nagy melegben! Lehetőleg éjjel szellőztessen!
• Széles karimájú kalappal, napszemüveggel és naptejjel védje magát és gyermekét!
• Csecsemőket, kisgyermekeket árnyékban levegőztessünk
• Ne sétáltassunk a hőségben kisbabát!
• Sose hagyjunk gyermekeket, állatokat (kutyát) zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban!
• A babák különösen sok folyadékot igényelnek a szoptatáson kívül is, mindig kínáljuk őket tiszta vízzel, vagy pici sót is tartalmazó, citromos teával a szoptatás után!

65 évnél idősebbek, fogyatékosok, szívbetegségekben és magas vérnyomásban szenvedők
MIT IGYUNK
• Víz, ásványvíz, tea,
• Szénsavmentes üdítők
• Paradicsomlé,
• aludtej, kefír, joghurt
• Levesek

MIT NE IGYUNK
• Kávé, alkohol tartalmú italok
• Magas koffein és cukortartalmú szénsavas üdítők
• Azok, akik szívgyógyszert szednek, a vízhajtás mellett is fogyasszanak elegendő mennyiségű folyadékot, azaz a szokásosnál egy literrel többet a forró napokon!
• A 65 évnél idősebbek, különösen a szívbetegségekben és magas vérnyomás betegségben szenvedők a melegben fokozódó panaszaikkal azonnal forduljanak orvoshoz!
• Nagy melegben zuhanyozzon langyos vagy hideg vízzel akár többször is!
• Ha van elektromos ventillátora, használja a nagy melegben!
• Kánikulai napokon a különösen meleg dél körüli, kora délutáni órákat töltse otthon, besötétített szobában, viszonylag hűvösben!
• Forró nyári napokon ne a legmelegebb órákra időzítse a piaci bevásárlást!

Fiatalok
MIT IGYUNK
• Víz, ásványvíz, tea,
• Szénsavmentes üdítők
• Paradicsomlé,
• aludtej, kefír, joghurt
• Levesek

MIT NE IGYUNK
• Kávé, alkohol tartalmú italok
• Magas koffein és cukortartalmú szénsavas üdítők
• Ha kánikulában a szabadban sportolsz, gyakran hűtsd magad és fogyassz legalább 4 L folyadékot! Fontos a só pótlás is!
• Széles karimájú kalappal, napszemüveggel védd magad a nap égető erejétől!
• Könnyű, világos színű, bő szabású, pamut alapanyagú ruhát hordj forró napokon!
• Bőrtípusodnak megfelelő fényvédő krémmel naponta többször kendd be bőrödet! (Ha nagyon világos a bőröd, kék a szemed, használj 10 feletti napvédő faktoros naptejet!
• Nagy melegben zuhanyozz langyos vagy hideg vízzel akár többször is!
• Tölts 1-2 órát légkondicionált helységben!

 

forrás: kecskemet.hu