menu

  • 2018.06.22.

Online számla adatszolgáltatás, de hogyan?

2018 elején kötelezővé vált a jogi személyek elektronikus ügyintézése, majd májusban jött a sokat emlegetett GDPR és most július elsejétől beköszönt az online számla adatszolgáltatás kora.

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 2018. július 1-jétől hatályos 10. számú mellékletében foglaltak szerint adatszolgáltatási kötelezettség terheli az adóalanyt a legalább 100 ezer forint áthárított általános forgalmi adót tartalmazó, belföldi adózók közötti ügyleteiről kiállított számláiról.

A rendelet célja egyrészt a nagyobb összegek fölött a kézi számla megszüntetése, a készpénz visszaszorítása és a gazdaság fehérítése. Jóformán aki számláz és eléri az összeghatárt az kénytelen egy online számlarendszerben intézni a számlázást, hogy az adatokat számlázás után azonnal továbbíthassa a NAV számára. A NAV ehhez a kötelezettséghez biztosít egy online rendszert, amelyet június 18. óta a https://onlineszamla.nav.gov.hu/ oldalon lehet elérni és használni. Eddig tesztverziók működtek, amelynek a regisztrációja most már élesben nem elegendő. Ugyan a rendszer felhasználóbarát, azért nem árt jó pár dologra odafigyelni, esetleg segítséget kérni a regisztrációkor, az élesítés, majd a használat alatt. Az állami rendszerek esetében gyakori hiányosság az időben és megfelelő szakmai alapokon adott gyakorlati képzés, tanácsadás és telefonos támogatás. Érdemes cégünk pénzügyi munkatársainak képzéséről gondolkozni, hisz az e-ügyintézés ma már nem opció, hanem kötelező feladat a cégek életében- hívja fel a figyelmet Alter Róbert, elektronikus ügyintézési szakértő, aki 2006. áprilisa óta foglalkozik az elektronikus közigazgatási rendszerekkel.

Fontos, hogy a regisztrációt az végezze el a vállalkozás nevében, aki a NAV előtt törvényes képviselője a cégnek vagy olyan állandó meghatalmazott, aki NAV előtti képviseletet elláthat (azaz EGYKE adatlapon be lett jelentve) – hangsúlyozza Alter Róbert. A regisztrációt végzőhöz kapcsoltan létrejön az elsődleges felhasználó, aki az adott vállalkozó ügyeiben az online felületen teljes körű intézkedési joggal él. Az adatküldéshez egy technikai felhasználót is létre kell hozni jelszó és jogosultsági szint beállításával, valamint a szükséges XML kulcsok generálásával. Ez biztosítja azt, hogy az adatszolgáltató számlázó programja a számlák adatait automatikusan, időben, szabályosan továbbíthassa a NAV-hoz.

Természetesen van lehetőség másodlagos felhasználó létrehozására is különböző jogosultságokkal. Így az illető számlatömböt is tölthet fel, vagy adatokat kérdezhet le – világosít fel minket Alter Róbert. Ugyan a rendszerbe július elseje után is lehetséges regisztrálni, de legkésőbb az első adatszolgálat köteles számla kiállításáig meg kell történnie a műveletnek. Az online számlázó program megfelelő és helyes beállításával automatikusan működhet a rendszer, amelyhez igény szerint, akár speciális rendszergazda is tud segítséget nyújtani.  Tapasztalatok és visszajelzésel alapján elmondható, hogy egy jól megválasztott szakember töredék idő alatt és profin tudja elvégezni a szükséges beállításokat, így az ügyvezetőknek nem kell ezzel plusz időt eltölteni.

A cikket Alter Róbert elektronikus ügyintézési szakértő támogatta.

Alter Róbert, +36 20 536 8728

 

 

Kapcsolódó képek