menu

  • 2019.11.13.

Új üzemeltetője lesz a kecskeméti tömegközlekedésnek

A DAKK helyett az INTER TAN-KER Zrt. lesz a kecskeméti közösségi közlekedés új üzemeltetője 2020. január 1-től – erről döntött tegnap (kedden) rendkívüli ülésén a képviselőtestület.

Az ITK Holdinghoz tartozó cég már több mint tíz éve a közösségi közlekedés aktív résztvevője Budapesten és Debrecenben, és több mint egymilliárd utast szállítottak már. A cég 2020 májusától 45 vadonatúj buszt is üzembe állít Kecskeméten. A közgyűlés ellenszavazat nélkül, egy tartózkodás mellett fogadta el a helyi tömegközlekedés átalakításáról szóló előterjesztést.

A tegnapi rendkívüli közgyűlés legfontosabb napirendje volt Kecskemét tömegközlekedésének átszervezése. A napirendi pont előadója dr. Homoki Tamás alpolgármester úgy fogalmazott, az önkormányzat tavaly év végén határozott úgy teljes egyetértésben, hogy a DAKK-kal fennálló kapcsolat nem tartható fenn tovább. Az elmúlt hónapokban egy erre szakosodott munkabizottság feladata volt, hogy egy éven belül új alapokra helyezze a helyi autóbuszos közlekedést.

Az üzemeltetési feladatok ellátására vonatkozó pályázati csomagot öt érdeklődő vásárolta meg, végül egyetlen pályázó jelentkezett a szolgáltatás ellátására. A budapesti ITK Holding Zrt., amely a fővárosban és Debrecenben is végez ilyen szolgáltatást. A társaság 10 éves gyakorlattal rendelkezik, járművei mögött 100 millió kilométer áll, és eddig egymilliárd utast szállítottak. Kecskeméten a holding egyik tagja, az INTER TAN-KER Zrt. végzi majd az üzemeltetési feladatokat.

A céggel 10 éves szerződést köt a város, amely 5 évvel meghosszabbítható pályázati kiírás nélkül. 2020 januárja és áprilisa között egy átmeneti időszak következik. Vagyis a társaság fokozatosan hozza be a rendszerbe a vállalásaiban szereplő 45 darab, egy évesnél nem régebbi, alacsonypadlós új gyártású járműveit. A jegyárak 2020-ban nem emelkednek.

Az előterjesztést tárgyaló szakbizottságok mindegyike támogatta az előterjesztést. Az ellenzéki hozzászólók többsége is üdvözölte a leendő üzemeltetőt.

Király József a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság elnöke például azt mondta, hogy reméli, mintaprojekt lesz az itt elinduló tömegközlekedési rendszer. Dobos József településfenntartásért felelős tanácsnok úgy fogalmazott, hogy ez egy olyan cég, amelyben van fantázia. Szőkéné Kopping Rita fenntarthatósági és környezetvédelmi ügyekért felelős tanácsnok kérdése nyomán pedig kiderült az is, hogy amennyiben a technológia lehetővé teszi, lesz lehetőség a most üzembe álló legmodernebb környezetvédelmi paraméterekkel rendelkező dízel üzemű buszok elektromos meghajtású járművekkel történő kiváltására is.

Bodrozsán Alexandra, ellenzéki képviselő is az elektromos buszok bevezetését forszírozta, ám Falu György alpolgármester válaszából kiderült, hogy az alternatív meghajtást lehetővé tevő technológia korántsem kiforrott. Ezért most még kockázatos letenni a voksot az elektromos vagy akár az indukciós és a hidrogén meghajtás mellett.

A napirendipont tárgyalása során szót kapott az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója is, aki úgy fogalmazott, azon lesznek, hogy Kecskemét minta projekt legyen. Kossa György elmondta azt is, hogy náluk a humánerőforrás az első, fejlesztéseikkel pedig az a céljuk, hogy a jövő közlekedését alakítsák ki ezen a megyeszékhelyen is, csak úgy, mint korábban Debrecenben.

Dr. Vancsura István ellenzéki képviselő az ülés végén az elektromos buszokra történő átállás kapcsán arról beszélt, hogy akár egyoldalúan is, de ki kellene kötni a szerződésben azt, hogy a cégnek egy idő után át kell állni az elektromos meghajtásra.

Szemereyné Pataki Klaudia, polgármester zárszóként úgy fogalmazott, hogy kétoldalú, együttműködő kapcsolatra törekszik Kecskemét a INTER TAN-KER Zrt-vel. A Kecskemét tömegközlekedésének új rendszeréről szóló előterjesztést végül 19 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, egy tartózkodás mellett fogadta el a közgyűlés.

Forrás: kecskemet.hu

Kapcsolódó képek