menu

  • 2022.04.05.

TÉLIRŐL NYÁRIRA – Gumicsere kisokos

Ha tavasz, akkor gumicsere. De mikor is érdemes ezt megtenni és vajon szükséges lesz-e beruházni egy új garnitúrára? Többek között ezekre a kérdésekre is keressük a választ a Szentesi Autójavító ügyvezetőjével, Szentesi Sándorral.

 

A gumicsere ideje
Magyarországon nincs jogszabály arra vonatkozólag, hogy meddig használhatjuk a téli vagy a nyári abroncsot, azonban a Szentesi Autójavító a 7 fokos középhőmérséklet felett már ajánlja és alkalmazza is a téliről nyárira való cserét. – Ha nincsenek mínuszok, a nyári gumi sokkal jobb választás, mint a téli, hiszen anyagösszetételben és mintázatában is a meleg aszfalthoz optimalizálták. A téli gumiabroncsot úgy alakították ki, hogy a legnagyobb hidegben is a lehető legrugalmasabb maradjon, ebből adódóan a meleg aszfalton jobban kopik és a tapadása sem tökéletes. A nyári gumiabroncsnak ezzel szemben a 7 fokos hőmérséklet felett jobb a tapadása és nem kopik úgy, mint a téli. Télen persze a nyári gumi teljesít sokkal rosszabbul. Érdemes tehát mindig a szezonnak megfelelő abroncsot használni a biztonságunk érdekében, illetve a kopás miatt a pénztárcánknak is ez tesz jót hosszútávon. Aki ebben a tavaszi időszakban utazna külföldre autóval, annak érdemes utánajárni a helyi jogszabályoknak. Ausztriában például április 15-ig, Csehországban és Romániában pedig március 31-ig kötelező téli gumiabroncsot használni – figyelmeztet Szentesi Sándor, ügyvezető.

 

Csere szakértelemmel
A gumiabroncs cserét célszerű mindig erre szakosodott szakemberrel elvégeztetni, hiszen ő tudja a pontos szét-és összeszerelési folyamatot, továbbá a kopás és a gumi állapotának alapján problémákat is észrevehet. – Sokan nem tudják, pedig a szezonális gumicserénél mindig érdemes új szelepet elhelyezni, hiszen ezek is gumiból készülnek így öregedhetnek és elengedhetik a levegőt. Kivétel azonban a fém szelep, amelynél csak a tömítést kell cserélni. A centrírozás is egy elhagyhatatlan része a gumi cseréjének, mivel ezzel ellensúlyozzuk a gumin található minimális hibákat, kopásokat, súlybeli egyenlőtlenségeket. A kerekek visszaszerelése után a szakember egy nyomatékkulcs segítségével pontos erővel tudja meghúzni a kerékcsavarokat, amik ezután nem fognak lelazulni. Fontos a gyártó által előírt pontos nyomatékkal meghúzni a csavarokat. Ha nem a megfelelő erővel húzzuk meg, akkor laza maradhat a csavar, túlhúzás esetén pedig sérülhet a menet és a csavar is – hívja fel a figyelmet a Szentesi Autójavító ügyvezetője. A gumiabroncs rendellenes kopása beszédes lehet egy szerelő számára. Következtethet ekkor a nem megfelelő keréknyomásra vagy a futómű elállítódására.

 

Mikor vegyünk új abroncsokat?
A gumiabroncsot 1,6 mm profilmélységig lehet használni a hazai jogszabály szerint. Ekkor már kötelezően le kell cserélni a gumiabroncsot, mivel jelentősen megromlik a gumi futási és teljesítési képessége, és egy esetleges közúti ellenőrzésnél már a rendőrség is bírságot szabhat ki rá, illetve a műszaki vizsgán sem felelne meg így a gépjármű. – Ha az autót keveset használják, akkor a gumi öregedése hamarabb be fog következni, mint hogy elkopjon. Erre is nagyon oda kell figyelni, mert az olyan öregedéssel járó tényezők, mint a gumi megkeményedése vagy kirepedezése, a tapadási képesség minimálisra csökkenéséhez, és a gumi teljes szétrepedéséhez vezethet, amely már komoly balesetveszéllyel jár. Elmondhatjuk, hogy átlagosan 10 évig lehet a gumit használni -tájékoztat minket a szakértő.

 

Az abroncsválasztás szempontjai
Ár-érték arányban a lehető legjobbat érdemes kiválasztani. A szakember tapasztalatai szerint egy olcsóbb, kínai gyártmány jóval alul marad egy kicsivel drágább, de minőségibb gumiabroncstól. – Sok mindentől függ, hogy melyik az ideális gumiabroncs számunkra: hol és milyen rendszerességgel használjuk a gépjárművet, esetleg defekttűrő gumiabroncsot lehet-e rakni az adott autóra, SUV vagy sima személygumi való-e rá, és még sorolhatnám. A legjobb, ha szakértőhöz fordulnak a gumiabroncs vásárlási szándékukkal – javasolja a Szentesi Autójavító ügyvezetője.

 

Az abroncs tárolása és ápolása
A gumi élettartamát nagyban befolyásolja a tárolás milyensége. Az abroncs ugyanis akkor is öregedik, ha csak le van téve a garázs sarkába. – Mielőtt eltesszük a gumit, érdemes gumiápolóval ellátni, amely tömíti a gumi pólusait, ezáltal hosszabbítva annak élettartamát. Tárolás szempontjából pedig törekedjünk olyan helyiséget választani, ami száraz és hűvös, illetve kevés fény éri az abroncsokat. Amennyiben a gumik zsákokban vannak, mindig vegyük ki őket a tárolás idejére. Rossz tárolás esetén a gumiabroncs gyorsabban öregedik és deformálódhat is – hívja fel a figyelmet Szentesi Sándor.

 

Vágsélei Csilla Sára

A cikk eredetileg a Kecskeméti Szuperinfó 2022. április 4-i számában jelent meg.

Kapcsolódó képek