Ládafia a Ráday Múzeumban![]() Ládafia Utazó múzeum bemutatkozása A múlt év decemberében a Kunszentmiklósi Baksay Sándor Református Gimnázium és Általános Iskolába hívtak minket csendes napjukra, igazgatónőnk a felsős diákok számára készült előadással, mi a kisiskolásoknak terveztünk múzeumpedagógiai foglalkozást, a múzeum kincseinek virtuális bemutatásával, játékos feladatokkal. Felkészülés közben újra és újra körbejártuk a kiállítást, hogy a legérdekesebb tárgyakat tudjuk majd megmutatni a gyerekeknek. A kiállításban szereplő gyülekezeti ládák előtt állva pattant ki az ötlet, hogy milyen jó lenne, ha nekünk is lenne egy ládánk, amibe bepakolhatnánk a kincseinket, és elvihetnénk azokat bemutatni az iskolákba. A láda hozta a nevet: Ládafia, és kialakult a terv is, hogy mit szeretnénk tenni. Bemutatóink a kecskeméti Ráday Múzeum állandó gyűjteményében található műtárgyakra építve dolgozzák fel az egyes témaköröket. A témától függően műtárgyakat, másolatokat, bemutatóanyagokat viszünk a helyszínre, melyeket a gyerekek és a pedagógusok megnézhetnek, megtapinthatnak, tanulmányozhatnak, így lehetőségük nyílik a foglalkozás témájához kapcsolódó műalkotások közvetlen megfigyelésére, felfedezésére és a róluk való gondolkodásra. Célunk, hogy az iskolások érdeklődését felkeltsük a múzeumok iránt, hogy a Ráday Múzeum kincseinek megismerésén keresztül válhassanak múzeumlátogató, múzeumot érdeklődve megtekintő felnőtté. HA már megvolt a terv, kellett egy logó, melyet Mikulás Kata álmodott meg, és Zalatnay Pál öntött végső formába. A következő kérdés, az volt, hogy mi legyen a ládában? Ahhoz, hogy terveinket megfelelően támogassa, meg kell töltenünk kincsekkel, megfogható, tanulmányozható műtárgymásolatokkal. Az iskolák számára kínált foglalkozásainkat úgy válogattuk össze, hogy azok kapcsolhatóak legyenek az érvényben levő kerettantervek témaköreihez, a különböző tantárgyak szakóráihoz. Ajánlatunkat úgy állítottuk össze, hogy pontosan meghatároztuk, hogy melyik tantárgy, melyik évfolyam óráihoz kapcsolódhat a múzeumos óra. Első évadunk a tanév 2. félévétől, azaz mostantól indul, témajavaslataink között a múzeumhasználati ismeretektől a bibliai ásványokig széles a paletta. A bemutatókat virtuális múzeumi sétával kezdjük, melyhez Gilly Áron kiváló fotói nyújtanak segítséget, majd a témákat korszerű oktatási módszerekkel/eszközökkel, interaktív táblai bemutatókkal tesszük érdekesebbé. Ládánkban olyan eszközök is helyet kaptak, melyet a régi ládákban biztosan nem találhattunk meg, számunkra azonban nagy jelentőséggel bírnak. Ilyenek például
Dunamelléki Református Egyházkerület Ráday Múzeuma – A Ládafia Utazó Múzeum programunk lehetőséget kínál arra, hogy azok a diákok is bepillantást nyerjenek a múzeumban őrzött értékekbe, akik a városi múzeumoktól távolabb működő iskolákban tanulnak, akik számára a kiállítások rendszeres látogatása nehezen oldható meg. Múzeumpedagógusaink felkeresik az érdeklődő intézményeket, és ott tartják meg a kínálatunkból kiválasztott vagy előre egyeztetett témájú foglalkozásokat. A foglalkozások a kecskeméti Ráday Múzeum állandó gyűjteményében található műtárgyakra építve dolgozzák fel az egyes témaköröket. A témától függően műtárgyakat, másolatokat, bemutatóanyagokat viszünk a helyszínre, melyeket a gyerekek és a pedagógusok megnézhetnek, megtapinthatnak, tanulmányozhatnak, így lehetőségük nyílik a foglalkozás témájához kapcsolódó műalkotások közvetlen megfigyelésére, felfedezésére és a róluk való gondolkodásra. A bemutatókat virtuális múzeumi sétával kezdjük, majd a témákat korszerű oktatási módszerekkel/eszközökkel, interaktív táblai bemutatókkal tesszük érdekesebbé. Célunk, hogy az iskolások érdeklődését felkeltsük a múzeumok iránt, hogy a Ráday Múzeum kincseinek megismerésén keresztül válhassanak múzeumlátogató, múzeumot érdeklődve megtekintő felnőtté. Foglalkozásaink: Madárlesen a múzeumban (7-14 éveseknek) Madáralakok a művészetben, megjelenésük a múzeumi műalkotásokon, interaktív feladatokkal kísérve. (+ kézműves foglalkozás igényelhető) Virágeső (7-14 éveseknek) Virágmotívumok szerepe és megjelenése a kiállított tárgyakon. Virágminták tervezése, megvalósítása különböző technikákkal. (+ kézműves foglalkozás igényelhető) A portrétól a szelfiig (10-14 éveseknek) A portréfestészet kiállított darabjainak segítségével a portréfestés történetének rövid áttekintése. A portrékészítés célja, változása a fotótechnika fejlődésével. A portrék és önportrék 21. századi lehetőségei. Állatokra hangolva (5-10 éveseknek) Állatok a műalkotásokon. Állatok a mesékben, irodalmi művekben, ismert gyerek-dalokban, klasszikus zeneművekben, a kiállított tárgyakhoz kapcsolódva. (+ kézműves foglalkozás igényelhető) Forma és funkció – egy unikális keresztelőkészlet (12-18 éveseknek) a kiállítás középpontjában álló tárgy megismerése, a részletek bemutatása, közös elemzése. A régi iskolapadban ülve – a debreceni rézmetsző diákok nyomában (8-14 éveseknek) interaktív ismerkedés a kiállítás tárgyaihoz kapcsolódó történelmi korral. Az iskola történelmi változásai. Miért jó ma iskolásnak lenni? Ásványok a Bibliában (90 perc) (10-14 éveseknek) Milyen szerepük volt az ásványoknak a Bibliában, illetve mire használták őket általában a mindennapi életben? Az előadás 6 fém és mintegy 30 ásvány ásványtani leírását ismerteti és bibliai idézetekkel illusztrálja az ásványok szerepét az ókori zsidó hitéletben, valamint a korai keresztény egyházban. Kézműves foglalkozások (6-12 éveseknek) – előre egyeztetetten új technikák és anyagok megismerése (hagyományos technikák mellett: quilling, transzfer, tűnemezelés stb.) – önállóan vagy múzeumi témákhoz kapcsolódóan. Az Utazó Múzeum kínálta múzeumpedagógiai foglalkozás helyszíne lehet osztályterem, könyvtár vagy klubhelyiség, ahol a résztvevő tanulók számára kényelmesen biztosítható az ülőhely, az asztal és valamennyi mozgáslehetőség is. Célszerű, ha működőképes interaktív tábla is rendelkezésre áll, de ennek hiányában elegendő a kivetítésre alkalmas falfelület is a bemutatóhoz, szükség esetén munkatársaink biztosítják a projektort, laptopot is. A foglakozások hossza függ a feldolgozott témától, illetve attól, hogy kézműves foglalkozás is kapcsolódik-e hozzá. Időkerete 45-60-90 perc – előzetes egyeztetés szerint. A foglalkozásokon egyszerre mindig egy tanulócsoport vagy osztály vehet részt, de egy napon akár 3 órát is tudunk vállalni. Amennyiben érdeklődnek munkánk iránt vagy szeretnének megrendelni foglalkozást intézményükbe, lehetőleg legalább két héttel a tervezett időpont előtt e-mailban vagy telefonon jelezzék munkatársunk számára. Kriston-Bordi Zsuzsanna múzeumpedagógus További információ: Időtartam és részvételi díj – azonos a múzeumi belépők és a múzeumban tartott foglalkozások árával. Ráday Múzeum 2018.02.17 szombat Fuxreiter András Kecskeméti Ásványgyűjtő Kör – klubnap 16.00 Az ásványgyűjtő kör rendszeres foglalkozásait a Ráday Múzeumban tartja. A Ravasz László kiállításhoz kapcsolódó előadások: 2018.03.20 kedd Göböl Gáspár szimpozium – A Re-Formáció – Re-Konstrukció kiállításhoz kapcsolódó szakmai előadásokkal. 2018.05.07 hétfő A VII. Országos és III. Nemzetközi Múzeumandragógiai Konferenciát ebben az évben Kecskemét múzeumainak támogatásával rendezi meg a Pulszky Társaság-Magyar Múzeumi Egyesület Andragógiai tagozata. A rendezvényre az ország múzeumaiból 150-200 szakembert várnak a szervezők. A Ráday Múzeum a tervek szerint több szekciónak is otthont ad majd. Szabadtéri kiállítás a múzeum előtt. 2018.06.23 szombat Múzeumok Éjszakája Nyári tábor: A Ládafia Utazó Múzeum Nyári Tábor – Mindet a szemnek – Mindent a kéznek. 2018.09.21 péntek Múzeumpedagógiai Évnyitó pedagógusoknak – bemutatjuk a 218-2019-es tanévre szóló múzeumpedagógiai kínálatunkat az érdeklődő pedagógusok számára. 2018.09.28 péntek Népmese Napja a Ráday Múzeumban 13.00-17.00 A múlt évben sikerrel megrendezett mesélő nap folytatását új mesélőkkel, programokkal kiegészítve rendezzük meg idén is. Terveink között szerepel az ünnepeltre emlékezve Benedek Elek mesemondó verseny megszervezése gyerek és felnőtt mesélők részvételével. 2018.10.08 hétfő Református múzeumpedagógiai konferencia – szakmai napunkon nem csak a református múzeumok munkatársait várjuk, de elsődleges célunk az egyházi gyűjtemények szakmai, módszertani és hangsúlyosan a múzeumpedagógiai munkáról való közös gondolkodás, problémafelvetés, jó gyakorlatok megismerése.
Kapcsolódó képek |
menu